Yngve Berlins inledning
på budget-debatten 29/11 -12
Vad alla tycks vara på det klara med i fullmäktige är
att det fattas ca 30 – 50 miljoner kr för att vi skall kunna
erbjuda medborgare och skattebetalare en kommunal service, i nivå
med 2012 års verksamhet.
Detta uttrycks i budgetmaterialet med orden, ”basalternativet
för budget för 2013 är 2012 års budget”
Det är faktiskt ännu värre än det låter. Det
är inte vad 2012 års verksamhet kostade som är
utgångspunkten för nästa år! Eftersom
årets verksamhet var ”underbudgeterad”, det vill
säga verkligheten stämde inte med kartan, så det
är den felritade kartan som vi gick vilse med förra
året, som skall guida oss ytterligare ett år.
Om detta är vi ganska överens, tror jag. I alla fall
att det fattas 30 – 50 miljoner?
Men vi är inte överens om det är viktig,
nödvändigt, eller ens riktigt, att ha en samhällsservice
som är allmänt tillgänglig och någorlunda svarar
mot de behov som finns i samhället idag.
Vi för vår del är övertygade om att Lysekil kommer
att bli ett mycket torftigare ställe att bo för
åretruntmedborgare och skattebetalare, om denna budget får
majoritet idag.
Vi menar att den s.k. handlingsplanen, även kallad 32
punktsprogrammet är omöjligt att genomföra, det är
rena sabotaget mot medborgarna.
Man kan undra hur handlingsplanen skall tolkas, hur besluten skall
gå till, och vilken frihet och delegation ett ja till denna
budget och handlingsplan från fullmäktige ger
kommunledningen.
Det har redan visat sig, innan den något svårtolkade
handlingsplanen nått fullmäktige så kommer riktade
krav på Bildningsnämnden att man skall skära ned
på bibliotekens verksamhet med 42 %. Krav som vi i
kommunstyrelsen och vi i partigrupperna som plöjt igenom allt
tillgängligt budgetmaterial. Inte för livet kan finna
stöd för i någon skrivning.
Är det skrivningen: ”Andra områden som är under
utredning och behöver intensifieras är biblioteksverksamheten
och möjligheterna till samordning inom kommunen”. Är
det denna skrivning i handlingsplanen man stödjer sig på
för att skära ned 42 % blir man nästa
mörkrädd. Några siffror och någon annan skrivning
specifikt om biblioteken kan vi inte hitta.
Det verkar vara rena lustmordet.
Jag tar biblioteksaffären som ett varnande exempel på vad
följderna blir om budgetförslaget godtas. Och jag tar mej
friheten att påstå att det finns många i denna
möteslokal som inte har klart för sig följderna.
Jag vill också påstå att det är en medveten
politik att sätta ekonomisk press på verksamheten för
att kunna sälja ut allmän egendom och privatisera.
Hade regeringspolitiken det allra minsta haft något annat
för ögonen hade man förstärkt offentlig sektor
istället för att skattebefria bolag och inte minst
höginkomsttagare.
Och hade den lokala regimen velat stoppa upp utförsäljning
och ödeläggelse hade man gått med på vårt
förslag att höja kommunalskatten med 50 öre och helt
avstått att acceptera överskottsmålet på 16
miljoner.
Vår finansiering med en
kommunal skattehöjning är en nödlösning, där
vi vädjar till den lokala solidariteten. Bättre hade varit om
staten finansierade de lagar man lägger på kommunerna.
Fd Kf ordf. Göte
Nyberg sa ofta ”man kan inte bara ropa på farbror staten,
man får klara sig själv”.
Men det är inte
någon farbror stats pengar. Det är skatt betald av
medborgare över hela landet. Hur mycket moms betalar vi och vilken
rätt har vi inte att kunna upprätthålla
lokalsamhällena med dessa uppoffringar.
Nu hade jag räknat med att ha fem minuter för att.
Dels ge vår syn på de 18 konkreta yrkande som vi finns i
budgetmaterialet.
Dels förklara våra egna konkreta yrkande.
Vårt förslag om en skattehöjning och att vi
avstår överskottsmålet hoppas jag är uppfattat.
Det skulle ge närmare 30 miljoner till verksamheten.
Kommunstyrelsens förslag till kommunfullmäktige
1) Kommunfullmäktige beslutar att uppdra
åt ekonomienheten att under 2012 färdigställa
förslag till ekonomistyrningsprinciper som omfattar en kombination
av målstyrning och budgetstyrning. Bifall
2) Kommunfullmäktige beslutar att uppdra
åt ekonomienheten att säkerställa en planeringsprocess
som omfattar planering på 1-3 år och 1 årig
detaljbudget, målstyrning, direktiv och budgetanvisningar
på koncernnivå. Bifall
3) Kommunfullmäktige beslutar att uppdra
åt styrelser och nämnder att ansvara för att
handlingsplanens åtgärder fullföljs.
Avslag
4) Kommunfullmäktige beslutar att uppdra
åt förvaltningar och verksamheter att genomföra och
delta i projekt och åtgärder för verkställa
handlingsplanen. Avslag!
5) Kommunfullmäktige beslutar att uppdra
åt kommunchefen att leda samt fördela ansvaret för att
kommun- och koncerngemensamma aktiviteter verkställs.
Avslag (Om det syftar på att ge extra mandat
att leda och genomföra det så kallade 32
punktsprogrammet., med ekonomiska direktiv som i bibliotekfrågan)
6) Kommunfullmäktige beslutar att
Samhällsbyggnadsförvaltningen har det samlade ansvaret
för omstrukturering av lokaler och försäljning av
fastigheter. Bifall Det kan väl vara bra
att ha det samlat
7) Kommunfullmäktige beslutar att
fritidsverksamheten inkluderande ansvaret för kommunens
badplatser, samt naturvårdsuppdraget från och med 1 januari
2013 överförs till kommunstyrelsen och integreras i
Samhällsbyggnadsförvaltningen/fastighetenheten.
Avslag i den del av yrkandet som handlar om fritidsverksamhet. I
övrigt bifall
8) Kommunfullmäktige beslutar att ansvaret
för allmänkulturen överförs till kommunstyrelsen
och integreras i näringslivsenheten.
Avslag Måste vara ett feltänk
9) Kommunfullmäktige beslutar att
kommunfullmäktiges tidigare beslut om att resultatet 2014 skall
uppgå till 3 % av skatteintäkter, fastighetsskatt och
utjämningsbidrag ändras till 2 % 2015 med delmålet att
2013 uppnå ett resultat om 0,6 %, 2014 1,2 % och 2015 2 %.
Avslag till förmån för eget yrkande. ”Att
avstå
målet” Jag
skulle personligen inte lägga pengar på en sparbössa om
barnen svalt.
10) Kommunfullmäktige beslutar att 11 miljoner
kronor avsätts i en kommungemensam omstruktureringsfond för
genomförande av handlingsplanens 32 punkter. Avslag
till förmån för eget yrkande i frågan om
skattemedlens användande
11) Kommunfullmäktige beslutar att den politiska
styrningen sker i enlighet med förslag till program för
förändrings- och utvecklingsarbetet.
Avslag!
Omöjligt att ta beslut om ett förslag som beslutande
församling aldrig fått se!
12) Kommunfullmäktige beslutar att ge
kommunchefen uppdraget att föreslå revidering av kommunens
delegationsordningar och att i anslutning till detta anpassa kommunens
ledningsorganisation i överenstämmelse med ansvar och
befogenheter i de nya delegationsordningarna. Kontinuerlig rapportering
sker till kommunstyrelsens ledningsutskott med slutrapportering till
kommunstyrelsen i mars 2013.
Avslag
Uppdrag och inriktning måste först diskuteras i de politiska
partierna.
13) Kommunfullmäktige beslutar att komplettera
budgetdokumentet med inriktningsmål för år 2013.
Avslag till förmån för inriktning på
bibehållen kommunal service och satsning på ett ungdomens
hus.
14) Kommunfullmäktige beslutar att såsom
för egen skuld ingå borgen för Lysekils Stadshus AB:s
låneförpliktelser upp till ett totalt högsta
lånebelopp om 116 735 000 kr, jämte därpå
löpande ränta och kostnader. Bifall
15) Kommunfullmäktige beslutar att såsom
för egen skuld ingå borgen för LysekilsBostäder
AB:s låneförpliktelser upp till ett totalt högsta
lånebelopp om 485 000 000 kr, jämte därpå
löpande ränta och
kostnader. Bifall
16) Kommunfullmäktige beslutar att såsom
för egen skuld ingå borgen för Leva i Lysekil AB:s
låneförpliktelser upp till ett totalt högsta
lånebelopp om 266 971 000 kr, jämte därpå
löpande ränta och
kostnader . Bifall
17) Kommunfullmäktige beslutar att såsom
för egen skuld ingå borgen för Kolholmarna AB:s
låneförpliktelser upp till ett totalt högsta
lånebelopp om 15 000 000 kr, jämte därpå
löpande ränta och
kostnader.
Bifall
18) Kommunfullmäktige beslutar att i övrigt
fastställa budget för 2013 i enlighet med upprättat
förslag. Avslag
Våra egna yrkanden är:
Att: Det ungdomspolitiska programmets ambition med
ett ungdomens hus går från vision till handling och att
medel tillförs ansvarig nämnd/styrelse.
Att: Att kommunen i skrivelse till regering och
riksdag kräver att kommunerna ersätts fullt ut för de
merkostnader som orsakas av lagtvingande riksdagsbeslut.
Exempelvis den underfinansierade LSS (lagen om särskilt
stöd). Att human lagstiftning också måste få en
human finansiering.
Men anledning av våra avslag på föreslagen budget och
egna yrkanden. Föreslår vi…
Att kommunfullmäktige omprövar
oktobermötets beslut om skattesats.
Att kommunfullmäktige fastställer den
kommunala utdebiteringen 2013 till 22:56
Samt att Kommunfullmäktige beslutar att
avstå överskottsmål för 2013.
Tillbaka till startsidan